2013. március 19., kedd

Időbeosztás-essünk túl rajta

Aki (mint én is) otthonról dolgozik, vagy tanul, annak ismerős lehet az az érzés, hogy órák-napok-hetek repülnek el és a rengeteg tennivaló nem fogy. Nekem is sok idő volt belerázódni ebbe a műfajba, de azóta már többen is kérdezték, hogy hogy fér bele ennyi minden az időmbe, úgyhogy azt hiszem elmondhatom, hogy szép lassan belejöttem az időbeosztásba.
Néha bánom, hogy nem angolul írom a blogot, mert például ennek a bejegyzésnek az angol címe sokkal kézenfekvőbb lenne, úgyhogy egy kifejezés erejére nézzétek el nekem, jöjjenek a tippek "get some shit done" témában.
Ha ragaszkodunk a közös anyanyelvünkhöz, akkor azt mondanám, jöjjön pár tipp, hogy hogyan csináljuk meg a nem kedvelt feladatainkat minél előbb.

Órarend

Azt hihetnénk, hogy végre túl vagyunk azon az időszakon, amikor órára lebontva meg van szabva, hogy épp mit kell csinálnunk. A meglepő mégis az, hogy sokkal könnyebb úgy dolgozni, hogy tudjuk mikor mi vár ránk. Eleinte imádtam a rámzuhanó szabadságot, de nem is intéztem el semmit.
Sok idő kialakítani egy jó rutint, de ha megvan, akkor könnyű így alakítani a napokat. Egy átlagos napon tényleg előre tudom, hogy melyik órában mit fogok csinálni.
Az összeállítás nagyon egyedi, ezért nem írom le, hogy az én órarendem hogy néz ki, csak az alapvető ötleteket, ami alapján anno összeállítottam.
Amit nehezemre esik megcsinálni, azzal kezdem. Nagyon rossz, ha egész nap tologatom magam előtt.
Például, ha reggel nem megyek el sétálni, rögtön felkelés után, akkor már aznap jó eséllyel nem is fogok. A blogot is szeretem reggel megírni, mert sokan írtátok, hogy a délelőtti kávé mellé jól jön.
Házimunka, mosás, bevásárlás és társaik is a délelőtti szekcióba kerülnek, mert akkor a délután zavartalanul a munkáé lehet, amikor amúgy is jobban oda tudok figyelni. Ha nektek reggel jobban fog az agyatok, akkor viszont érdemes ebédig a munka nagy részét elvégezni.
Hogy mi mennyi időt vesz igénybe, azt majd kitapasztaljátok, minden esetre én rá szoktam hagyni egy fél órát mindenre, legrosszabb esetben, azt pihenéssel töltöm.
Emellett megszoktam, hogy folyamatosan nézem az órát, így nem fordul elő, hogy elbambulok és elment egy fél nap.
Koránkelés, alvás

Ne is mondjátok, ha rajtam múlna, 2kor kelnék minden nap, de csodálatos dolog, amikor a nehezén túlvagy már ebéd előtt.
Alapvetően mindketten éjjeli baglyok vagyunk, úgyhogy butaság volt kitalálni, hogy 7kor kelünk, mert 10-kor vissza is fekhettünk volna, mert 4 óra alvás nem elég. Általában éjfél és 2 között fekszünk le, ezért 8-9 körül kelünk, hogy meglegyen a napi 8 óra alvás. Van amikor ez pár órára csökken, de alapjáraton 8 órát kell aludni.
Az iskolában vagány dolog volt napokig ébren lenni, de a legfölöslegesebb dolog, amit ember tehet. Más tészta, ha valaminek el kell készülnie holnapra és eltoljuk az alvást egy nappal, de huzamosan éjszakázni óriási butaság. Semmivel nem dolgozunk hatékonyabban és összességében kevesebbet haladunk, mintha kipihentek lennénk.
Egy próbát megér, keljetek korán, próbáljátok ki, hogy működik-e, fog-e az agyatok, ha nem akkor találjatok egy jó időpontot és kezdjétek minden napotokat akkor.

 
A napi teendők
 

Megint a drága leendő apósomat kell idézzem: elefántot falatonként kell megenni. Ennyi a lényeg. Meg egy lista a napi teendőkkel, vagy ha úgy tetszik, az elefánt-falatokkal.
Nálam ez vagy a telefon emlékeztetőibe kerül, vagy egy papírra firkálom fel, a lényeg, hogy egyszerre csak az aznapi dolgomat lássam, apró részekre bontva.
A lista kipipálása, valamilyen perverz örömet szerez nekem, úgyhogy mindent felírok.
Azt is, hogy ebédet kell csinálnom és azt is, hogy este ki kell vasalnom a hajam. Ahelyett, hogy annyit írnék, hogy mosás, azt írom: fekete mosás-teregetés-ruhákat eltenni. Így 3 pontot pipálhatok ki.
A munkára se azt írom, hogy délután dolgoznom kell, hanem minden apró részt külön megemlítek, mert sokkal összeszedettebben tudok így haladni. Naponta kb.20 ilyen tétel gyűlik össze, egyik sem több, mint fél-egy óra.
 
Egyszerre egy dolog

Mi nők rengeteg felé tudunk egyszerre figyelni, csak nem túl hatékonyan. Ahelyett, hogy főzés közben emailezz és telefonálj, miközben szól a zene és tornázol, bontsd ezeket szét a már említett falatokra. Mindegyik hatékonyabb lesz és előbb végzel összességében.

Telefon




Ha már megemlítettem az előbb, akkor külön pontot is kap, minden hatékonyság elrontója, a telefon, vagy tettestársa az internet.
Képzeld el, hogy egy nagyon fontos munkahelyen dolgozol, ahol nem engedheted meg magadnak, hogy telefonálgass, vagy facebookozz munka közben. Előtte és utána semmi gond nincsen vele, de bizonyított, hogy az idő gyorsabban telik, ha az ember megnyitja a facebookot, neadjisten a pinterestet.
Megvan ennek is a helye és ideje. Munka után, vagy a pihenőkben.
A telefon kicsit más tészta, mert az akkor is csörög, ha nem akarjuk. Szerencsére van megoldás, halkítsd le, nagyon ki tud zökkenteni egy biztosítási ügynök és bárki megérti, ha visszahívod este. Egy idő után meg meg fogják szokni, hogy munka közben ne zavarjanak.


Pihenés

A munkával kéz a kézben jár a pihenés, legalább olyan fontos. Iktass be pihenőket. Nekem a nagy pihenőm az ebéd és a vacsora. Ilyenkor elrakom a munkát (átvitt értelemben és szó szerint is, mert az étkező asztalnál dolgozom) és egy órára, amíg főzünk és eszünk senki nem izgul azon, hogy dolgoznia kéne. Helyette beszélgetünk, vagy megnézünk egy olyan műsort a tv-ben, amit névvel nem merek vállalni, de mégis nézzük, mert kikapcsol. A lényeg az, hogy pihenünk, de ha vége a pihenésnek, megyünk vissza a dolgunkra.

Külsőségek

Nem hinnénk, de rengeteget számít, hogy milyen környezetben dolgozunk. Ne legyen semmi a közelben, csak egy pohár víz, a lista a tennivalókkal és a munka. Minden más csak elvonja a figyelmünket.
A reggeli zuhanyozás segít felébredni és elkezdeni a napot.
Kényelmes, de nem szakadt ruhákban dolgozni a legjobb otthon. Jóga nadrág és egy póló éppen elég, de pizsamában hatékonyan dolgozni lehetetlen.
A full smink túlzás lehet, ha nem is megyünk utcára, de egy reggeli fésülködés és arctisztítás-hidratálás igazán belefér.
Próbálj meg egy kis dolgozó sarkot kialakítani (khm ebédlőasztal) ahol tényleg a munkáról szól minden és zavartalanul (khm Kalács) tudsz dolgozni.

Mennyire folyik ki az idő a kezeitek közül? 
Mi segít nektek a legjobban, hogy minél több sza feladatot eltudjatok intézni egy nap?

26 megjegyzés:

  1. NAGYON hasznos bejegyzés! Én vagyok a világ legnagyobb idő-pazarlója, de a vizsgaidőszakban ezt fogom kombinálni a tanulós tippekkel, remélem, eredményesen! Köszi, Dorka! :))

    VálaszTörlés
  2. Én csak átmenetileg dolgozok itthon, és csak délután, de a FB így is el tudja vonni a figyelmem... Csak még ezt megnézem, csak még azt megnézem, na akkor játszok egyet, de még ide felnézek... És még este 10-kor se fejeztem be a munkát...
    Gyorsan írok is egy listát, hogy miket kell csinálni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. hajráhajrá, nagyon jó nem facebookozni, reggel óta nem jutott eszembe, nem is hiányzik! :)

      Törlés
  3. Lehet, h kicsit fura, de nekem az segít, ha nem állok meg. Kiesek a ritmusból és akkor a fene megette az egészet. Így, h ovis a Kapitány, úgy érzem, h a világot is meg tudnám váltani, annyi időm van :) Korán kelünk, mese nincs, 6- kor a kisfiam két ujjal felnyitja a szemem és megkérdezi, h szerintem is reggel van- e már :) Amíg készül a kávé- kakaó, addig villámgyorsan elpakolok a konyhapulton, ennyi a legtöbb, amire reggel is képes vagyok. Utána van idő mesére, kicsit játszani ovi előtt. A délelőttömbe paszírozom bele a főzést, az aktuális zónát, a kandallót, porszívózást és mindent, amire kicsit is rá lehet fogni, h házimunka. Ha ügyi vagyok, akkor végzek velük kb 10- fél11 körül. Ebédig előkészítem- átnézem- rangsorolom a munkákat, a gyorsakat megcsinálom, ez simán megy úgy h közben észben tartom, készül a kaja, ez fontos :) Állítok emlékeztetőt, ha keresgélnem kell a neten, kell, h kirántson vmi a vonzásból. Karnyújtáson kívül teszem, h biztos felálljak :) Az ebédre legszívesebben nem szánnék több időt, moint egy szenyóra, de a szendvics nem ebéd.. Gyors ebéd, mosogatás, aztán indulhat a meló, ami nem fér bele a délutánba, arra már csak éjjel kerül sor, hiszen legelőször is anya vagyok, az ovi utáni időszak a játéké. Éjfél- fél1 körülre végzek. Így fest, ha én tervezek :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. van amit én is úgy csinálok, hogy elkap és le se állok, azt hiszem nekikezdeni a legnehezebb!
      le az összes kalappal!!

      Törlés
  4. nagyon jó és hasznos bejegyzés! Komolyan, erre van most szükségem,mármint rendszerre az életemben. ez a bejegyzés pedig nagyon sokat segít majd, érzem :) most is éppen a blogodat olvasom Dorka, ahelyett hogy dolgoznék, de nem bánom :))) hiszen ma még ebédelni se voltam annyira sok minden gyűlt össze :S éljenek a multik :P

    VálaszTörlés
  5. Nagyon hasznos bejegyzés úgy is, hogy közelében sem vagyok az igazi munkának, csak tanulok. Az iskolai szüneteket szoktam hasonlóképpen beosztani. Én inkább korai típus vagyok, tudok ugyan éjszakázni, de este 8-fél 9 után már semmi érdemire nem vagyok képes, ilyenkor már felesleges elővennem a tanulnivalót.=) A délutánjaimat úgy osztom be, hogy hazaérek, amikor sikerül (maximum ötre azért már otthon vagyok), aztán ebéd-vacsora, valami meleg kaja a lényeg =), utána engedélyezek egy kis bambulást a gépnél. Csak eztán állok neki tanulni, mindjárt megyek is.=) Minden tantárgyat felírok listára, ha a bloggal kell valamit foglalkozni, akkor azt is. Időzítőt használok, 15 perceket szoktam beállítani. Van olyan tárgy, aminél nem kell, mert anélkül is nekiállok, de a nemszeretem kémiabiológiafizika mesterhármashoz muszáj.=D Ha a tanulással megvagyok, akkor edzek, írok a blogba, ilyesmik. 10-fél 11 körül szoktam lefeküdni aludni, nincs mese, fél hatkor kelni kell.=)

    VálaszTörlés
  6. Jajj de jó bejegyzés!!! Pont ma hihetetlen hatékony voltam és a munka nagy részével amit beterveztem és a tornával is végeztem délre...ez csoda, de ennek egyetlen apró oka volt, a gyerek sikeresen elaludt (illetve még az, hogy több napra előre főztem tegnap előtt), ami tegnap sehogy sem jött össze, sőt még egy szociológus hallgató is beállított és kérdőíveztünk. Ilyen az, ha borul az ember napja. És még kócos is voltam...tök égő volt :( Ennek hatására ma nagyon összekaptam magamat :)
    Remélem holnap is hatékony leszek!!!
    Mióta dolgoztok otthonról és mennyi idő volt, mire belerázódtatok???

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. le a kalappal, imádom az ilyen hatékony napokat!
      én több, mint egy éve, bár előtte is, a kis munkákat, rajzokat itthonról csináltam, a barátom már 5 éve.
      mindketten nehezen kezdtünk neki, lehet, hogy egy fél év is volt, mire nagyon belerázódtunk.
      azt hittük magától fog menni, de nagyon tudatosnak kell lenni!

      Törlés
  7. Óó. deszuper, nagyon szeretem az ilyen témájú bejegyzéseidet! :)
    Sajnos én még mindig nem rendszerezek eleget, sokszor a nap végén veszem észre h mennyi idő folyt ki a kezem közül feleslegesen. Shame on me, én vagyok az aki az irodában az asztalánál simán benyomja a mobilnetet h csekkolja a Facebookját. Ezen is változtatni fogok. ;)
    Ami nekem bevált az a heti/havi tervezés és az időzítés - 25p munka, 5p szünet, minden negyedik etap után egy 15 perc - egész jól működik. Alakul az a szakdoga... ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. örülök, akkor még lesz! a fb az ősellenség! :)
      hajrá hajrá szakdoga!!!

      Törlés
  8. Köszi a tippeket Dorka! Jól jött most, hogy lassan neki kell állnom tanulni/beadandókat írni a 8 óra munka után. Az én legnagyobb bajom a net, ha egyszer elékeveredek, nehéz bármi mást csinálnom...:S

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. fúha, nem semmi!
      szerintem nagyon jó, ha adsz magadnak net-időt, így nem fogod kívánni és ha kell tudsz a dolgodra koncentrálni!

      Törlés
  9. De jó, hogy ilyen módszeresen leírtad! Alkalmazni fogom! Még ma! :)

    VálaszTörlés
  10. Imádom ezt a bejegyzést, nagyon-nagyon rám fér(ne) egy kis rendszer.... Bár 27 évig rendetlen voltam és rendszertelen, na de majd most! :)
    Puszi

    VálaszTörlés
  11. Jahj de jo ez a bejegyzés!!! Én most tartok ott, hogy élvezem az egyetemista léttel járó szabadságot :D ideje lesz lassan rendszerezni az életem. Extra tippként még hozzátenném, hogy ha nem létfontosságú a számitógép a munkához/tanuláshoz érdemes kikapcsolni. Tanulás közben számos dolog eszembe szokott jutni, amit meg kellene nézni a neten, de ha ki van kapcsolva a gép inkább megnézem ezeket, amikor már mindennel végeztem :D :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. gép nélkül sokkal könnyebb az élet, szuper tipp, köszi!

      Törlés
  12. Nagyon tetszik ez a bejegyzés, nekem se ártana valami hasonló rendszer. Részben én is itthonról dolgozom, részben pedig nem, és közben sok-sok különmelót elvállalok, így nincs a hét során két napom, ami egyforma lenne. Sokszor próbáltam már hasonlóképp rendszerezni az életem, de még sosem sikerült - azért mert én magam szabotálom a saját rendszerem. Végtelenül spontán típus vagyok, és ha megvan a szépen megtervezett napi-hetirend, órára beosztva, akkor elkezdem magam nyomorultul érezni - mintha megint gimis lennék, amikor valóban nagyon szigorú beosztás szerint éltem. Pár napig esetleg megy, aztán győz a szabadságvágy és jön a káosz, én meg élvezem. Valami szörnyű. Nagyon nem vagyok táblázatos fejű ember, nincs naptáram, határidőnaplóm - illetve vannak, mert szoktam kapni, de mindig megfeledkezem róluk. Soha nem írok fel semmit, mindent fejben tartok, magam sem értem, hogy nem felejtem el, és hogy vagyok képes így is tartani a határidőket és odaérni mindenhová. Ez most így oké, de azért tartok tőle, mi lesz, majd ha öregedni kezdek és már nem fog már így az agyam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. én is néha hagyom, hogy minden menjen a maga útján, de egy idő után kívánom a rendszerességet, akkor visszatérek, szerintem így is működik!

      Törlés
  13. Annyira hálás vagyok ezért a posztért! Nekem már nagyon rég óta gondom van az időbeosztással. Ami most, hogy már egyetemre járok és ne fix az órarendem, csak még kaotikusabb! Úgyhogy most meg fogom fogadni a tanácsod és veszem is elő a listához szükséges lapocskát. :)

    VálaszTörlés